Referenties
Over de Pianolessen
Lucian( 19 jr ):
Toen ik bij Coert begon met pianolessen was ik vijf jaar oud. Momenteel is het dus al het veertiende jaar dat ik wekelijks met Coert achter een vleugel zit. Door de jaren heen hebben we, gegrond op een stevig fundament, steeds grotere stukken eigen gemaakt. Mede dankzij de pianolessen van Coert heb ik de prachtige wereld van de muziek kunnen ontdekken.
Altijd geduldig, met liefde voor elk detail en volop toegewijd aan de muziek – zo zou ik Coert Huijsman zijn lessen omschrijven. Coert voelt aan waar de leerling aan toe is: als geconcentreerd werken even onmogelijk is, stelt hij voor deze les eens te improviseren; als een bepaalde passage alsmaar niet wil lukken, vindt Coert het geen probleem om er desnoods de hele les aan te wijden. Op zoek naar creatieve oplossingen.Wie erover nadenkt pianoles te nemen bij Coert Huijsman moet beseffen dat hij een zeer veelzijdige docent is, die elke muzikale richting met je op wil gaan. Lucian Franzky
Marieke ( 15 jr ):
“ …. Ik vind het een prachtig stuk om te spelen. Hoe langer ik ermee bezig was, hoe meer ik erin groeide en hoe meer lagen er leken te ontstaan. En hoewel ik het stuk nu ga uitvoeren, zou ik er nog veel langer mee bezig kunnen blijven … “” De lessen van Coert zijn heel persoonlijk ingericht. Omdat hij zelf heel veelzijdig is kun je met allerlei verschillende stijlen in aanraking komen, van klassiek en jazz tot popliedjes en minimal music.
Dat kan op eigen initiatief, maar hij zal je af en toe ook zelf aanmoedigen om uit je comfort zone te komen. Hij heeft veel aandacht voor zijn leerlingen en weet voor iedereen wel iets te bedenken. Deze manier van werken past goed bij mij “
Keimpe Slager – vader van Awe en Yuta:
“ Mijn kinderen, Awe en Yuta zijn op jonge leeftijd bij Coert met pianoles begonnen.
Coert begint altijd vanuit hun beleving. Hij begint dan met te vragen hoe de afgelopen week is geweest. Vervelende dingen, leuke zaken, saaie, verdrietige etc. Van hieruit start dan zijn les; vrolijke stukken, verdrietige. Etc. Aan het einde komt er dan een liedje uit. Daarnaast krijgen de kinderen structurele opdrachten vanuit het lesboek. De hieruit geleerde vaardigheden kwamen dan ook steeds terug in die zelfgemaakte liedjes. Wij zijn erg enthousiast over Coert. Echt waar voor je geld “
Gre (72 jaar):
Coert leerde mij in plaats van noten spelen, hoe muziek te maken:
- Door het inzicht in een muziekstuk te krijgen, de interpretatie leren vorm te geven en echt muziek kunnen maken.
- Coert leerde mij enthousiast te worden voor een muziekstuk door de speciale aandacht voor de sfeer en zo te studeren vanuit het gevoel.
- Coert leerde mij studeren, hij heeft veel geduld, inzet en humor
Gerard van Engen( 40 jr ):
Sinds drie jaar volg ik wekelijkse pianolessen bij Coert. Hij is mijn eerste pianodocent.
Zijn betrokkenheid bij mij als leerling is zeer groot, een betrokkenheid die hij ook bij andere leerlingen tentoonspreidt. Tijdens de lessen probeert hij altijd aan te sluiten bij wat er bij de leerling leeft. Mijn eerste les vroeg Coert wat ik wilde spelen. Hoewel ik wel noten kon lezen, vanwege een aantal jaren orgelles ,was ik in pianospelen niet bedreven. Ik wilde een pianosonatine spelen van Beethoven, voor mij een muzikale held. We zijn er mee begonnen en als spoedig kwam ik er achter dat ik nog veel te leren had. Als ik door te grote drukte op het werk, weinig toe kwam aan spelen, wist Coert altijd goede en haalbare en nuttige dingen in te brengen. Op vele vlakken kwam hij met goede aanwijzingen. Niet alleen transponeren van eenvoudige klassieke werken, maar ook de juiste lichaamshouding, aandacht voor ademhaling en ontspanning, ontwikkelen van ritmegevoel, het ontwikkelen van inzicht in toonladders, vormden onderdeel van het lesprogramma.
Opvallend is ook het geduld waarmee Coert werkt. Bij talrijke leermomenten maakt Coert gebruik van beeldende vergelijkingen, die inzichtelijk maken waar je mee bezig bent. Coert kan ook streng zijn, maar dat is nooit persoonlijk getint. Het is altijd instrumentele strengheid.
Tijdens de laatste voorspeelavond bij Coert thuis heb ik de fantasie KV 475 gespeeld. Hoewel we slechts een paar weken erop gestudeerd hadden, wilde ik het toch graag spelen, natuurlijk met technische gebreken, maar ik heb er veel plezier in gehad. Ik ben blij dat Coert de ruimte hiervoor geeft. Coert sloot de avond zelf af met het tweede pianoconcert van Chopin. Het was een indrukwekkende afsluiting van het lesjaar, een voorrecht je docent met zoveel flair muziek te horen vertolken.
In zijn manier van lesgeven is Coert altijd inspirerend en creatief. Ik kan me moeilijk een docent voorstellen bij wie ik me beter thuis zou voelen dan bij Coert.Doro
Dorothee ( 73 jr )
Ooit moest ik als dertienjarige stoppen met pianoles en ik nam me voor het later weer op te pakken als de gelegenheid zich voordeed. Toen dat het geval was, was ik intussen 68 en nu, vijf jaar later, wandel ik elke twee weken naar Coert voor een heel uur pianoles.
Daar heb ik intussen al van alles gedaan. Ik dacht dat ik als niet meer piepjonge leerling weinig leervermogen meer zou hebben, maar dat viel reuze mee. De ideeën van Coert over wat bij mij past, zijn grenzeloos en elke keer zijn er niet alleen de stukken waar ik langer aan werk, maar ook nieuwe dingen. Voor mij grensverleggend.
Tot nu toe speelde ik Katchaturian, Kancheli, Shostakovich, Satie, Chick Corea, Mompou, Chilly Gonzales, Rameau, Scarlatti, Bach, Poulenc, Einaudi, Joep Beving en Jacob ter Veldhuis.En in situaties waarbij mijn handen het laten afweten (worden een dagje ouder), zijn er altijd dingen die wèl kunnen.
Improviseren is niet mijn sterkste kant. Wel die van Coert. Ook op dat gebied heb ik al aardig wat opgestoken. Samenvattend: de lessen van Coert zijn veelzijdig, gericht op de leerling en heel inspirerend. En als je dan ook zelf nog regelmatig oefent, krijg je een heleboel.
Margreet (49 jr. ):
Improvisatieles bij Coert - spelenderwijs leren pianospelen:
Na jarenlang bezig zijn met klassieke muziek wilde ik wel eens wat anders en heb ik sinds een jaar improvisatieles van Coert.En dat bevalt mij heel erg goed !
Luisteren, uitproberen, ontdekken en doen staan centraal en alleen waar nodig komt er een beetje theorie bij kijken. Zo wordt improviseren een ontdekkingstocht op de piano, met soms onverwacht mooie en soms minder mooie stukken. En gaandeweg ontdek ik favoriete loopjes, ritmes of akkoord-schemaatjes waar ik op terug kan vallen als ik wat minder inspiratie heb of onderweg verdwaal in mijn eigen noten. ( En die ‘’houvastjes’’ blijken dan natuurlijk soms best algemeen te zijn).
Mijn eigen manier van doen op de piano staat centraal en in zijn opdrachten en aanwijzingen sluit hij daar heel mooi bij aan. En dan ook nog zo, dat zelfs eenvoudige oefeningen en structuren leuke uitdagingen en resultaten geven, zodat ik me kostelijk amuseer met mijn huiswerk en met veel plezier oefen, zelfs als dat hard werken is. Dit spelenderwijs leren geeft me een gevoel van vrijheid op de piano dat ik eerder niet had.
Mijn vriend, die mijn ge-oefen moet aanhoren, geniet daar vaak erg van. Hij vindt het fijn om te horen hoe levendig ik mezelf leer uitdrukken, hoe ik zoek en vind. Ook hij wordt er vrolijk van. En dat allemaal binnen een jaar. Het enige probleem is dat Coerts handschrift nogal onleesbaar is, maar ook daar leer je mee omgaan.
Hans van Ulsen ( 64 ):
Wat ik bij Coert heb gemerkt tijdens de pianoles, is dat hij heel hard meewerkt. Coert geeft geen standaardlessen.
Hij kijkt en hoort wat ik nodig heb aan begeleiding en dat biedt hij. Eigenlijk danst Coert een beetje met je mee
Hij is altijd geinteresseerd in wat jij wilt en sluit daar op aan. Komt er even niets, dan is er ruimte om te improviseren.
Coert Bedankt voor de inspirerende lessen.
Daan ( 24 jr ): bedankje na 730 lessen ( van zijn 5 tot zijn 24 jaar ).
Gimmick Daan, - Chopin met grijze staart - in mijn favoriete blouse - en George Sand.